2016-06 Na3 Matematik 5

Inledning
Kursinformation
Lektionsplanering
Rättelser
Lösningsförslag
Repetitionsuppgifter
Bedömningar

Stöd i matematik finns på måndagar 15.00-17.00 och fredagar 8.00-9.00 i D22. Mattecentrum ger dessutom stöd på tisdagar 17.00-19.00 i skolans bibliotek.

Onsdagen den 1 juni 2016

Avslutning med poängjaktsfika! Vi ses i Botan klockan 13.30.

Du behöver ladda ner en app som kan läsa QR-koder. Karta och ledtrådar finns nedan.
qr code

Ledtråd 1: Orienteringstavlan vid sydöstra entrén.
Ledtråd 2: Grönt cykelställ och douglasgran.
Ledtråd 3: Husets nordvästra del.
Ledtråd 4: Bänk
Ledtråd 5: Brf Smålandsgården och gulved
Ledtråd 6: Stuprör i nordöst på växthus
Ledtråd 7: Sfinx
Ledtråd 8: Nedre vänstra fönstret mot öster på caféet
Ledtråd 9: Papperskorg vid häck
Ledtråd 10: Skånska stenar och Susannes födelseort (men orten ligger faktiskt inte i Skåne...)

Måndagen den 30 maj 2016

Lediga

Fredagen den 27 maj 2016

Redovisning av projektuppgift och betygssamtal.
9.15-9.20 Timor
9.20-9.25 Jakob
9.25-9.30 Daniel
9.30-9.35 Joakim
9.35-9.40
9.40-9.45

10.00 Visning av slutprov för de som vill granska provet noggrannare. Knacka på hos Susanne på fysikinstitutionen.


Onsdagen den 25 maj 2016

Redovisning av projektuppgift och betygssamtal.
12.50-12.55 Therese
13.00-13.05 Love
13.25-13.30 Johan

13.35-13.40 Eliot
13.40-13.45 Karin
13.45-13.50
13.50-13.55
13.55-14.00 Jennifer
14.00-14.05 Simon
14.05-14.10 Danial
14.10-14.15 Robin
14.15-14.20 Lina
14.20-14.25 Henrik
14.25-14.30 William
14.30-14.35
14.35-14.40

Tisdagen den 24 maj 2016

Crafoorddagen 9.30-14.30. Aktiviteten är obligatorisk för alla som läser Matematik 5.

Måndagen den 23 maj 2016

Redovisning av projektuppgift och betygssamtal.
13.40-13.45 Cina
13.45-13.50 Barbro
13.50-13.55 Alma
13.55-14.00
14.00-14.05 Julia
14.05-14.10
14.10-14.15 Daniel
14.15-14.20 Adam
14.20-14.25 Ellen
14.25-14.30 Dennis
14.30-14.35 Sofia
14.35-14.40 Charlotta
14.40-14.45
14.45-14.50 Kristin
14.50-14.55 Hanna
14.55-15.00 Olof


Fredagen den 20 maj 2016

Eget arbete med projektuppgift. Susanne finns tillgänglig för konsultation på fysikinstitutionen.

Torsdagen den 19 maj 2016

Eget arbete med projektuppgift. Susanne finns tillgänglig för konsultation på fysikinstitutionen.

Måndagen den 16 maj 2016

Skriftligt provbanksprov i aulan. Ta med penna, sudd, linjal, räknare och laddad skoldator. Prov, formelsamling, skrivpapper får ni på plats.

9.00–11.00 Del B och del C (Förlängd skrivtid 8.30–11.00.)
Del B består av uppgifter som ska lösas utan digitala hjälpmedel. Till dessa uppgifter ska ni endast ange svar. Svaren skrivs i provhäftet.
Del C består av uppgifter som skall lösas utan digitala hjälpmedel. Till dessa uppgifter ska ni redovisa fullständiga lösningar. Lösningarna skrivs på separat papper.

Lunch

12.00-14.00 Del D (Förlängd skrivtid 11.30–14.00.)
Del D består av uppgifter som får lösas med hjälp av räknare. Till dessa uppgifter ska ni redovisa fullständiga lösningar. Lösningarna skrivs på separat papper.

Fredagen den 13 maj 2016

Arbete med repetitionsmaterial. Information om projektuppgiften.

Torsdagen den 12 maj 2016

Inför besöket på Crafoorddagen tisdagen den 24 maj behöver du svara på följande enkät. Aktiviteten är obligatorisk för alla som läser Matematik 5. Därefter fortsätter vi att arbeta med repetitionsmaterialet.

Onsdagen den 11 maj 2016

Arbete med repetitionsmaterial.

Måndagen den 9 maj 2016

Tema differentialekvationer. Här hittar ni dagens problem. Två poäng per grupp för komplett lösning. Har ni sett att LösODE i Geogebra även kan lösa de lite mer komplicerade differentialekvationerna med Eulers stegmetod. Se LösODE[<f'(x)>, <Från x>, <Från y>, <Till x>, <Steglängd>].

Poäng till:
Daniel... (Meddela mig vilka jag missat att ge poäng och hur många poäng vederbörande ska ha.)

Onsdagen den 4 maj 2016

Idag blir det tema talföljder och induktionsbevis. Vi arbetar tillsammans med följande problem som finns i två versioner kamikaze och normal. En snygg lösning för respektive version ger två respektive ett poäng per grupp. Fortsätt med repetitionsuppgifter när du känner dig klar med temauppgiften.

Poäng gick idag till:
Daniel och Therese 2p
Lotta och Dennis 1p
Robin och Joakim 1p 
Olof, Simon och Henrik 2p
Cina och Jennifer 1p 
Johan och Love 1p
Karin och Julia 0,5p
William och Adam 2p

Måndagen den 2 maj 2016

I fredags påbörjade du förhoppningsvis arbetet med att identifiera vilka områden som är dina svaga punkter. Öva mer på dessa områden med hjälp av de utdelade häftena och diskutera dina lösningar med klasskompisar och med Susanne så att du förstår dem.

Fredagen den 29 april 2016

Nu är det dags att kontrollera vilka områden i kursen som behöver förstärkas. Detta gör du genom att arbeta med uppgifter enligt planeringen. Idag får ni också två häften med repetitionsuppgifter. Facit skapar ni själva. Förste man skriver in sitt svar, näste man grönmarkerar om man håller med men rödmarkerar och skriver till en kommentar om man inte håller med.

Torsdagen den 28 april 2016

Idag arbetar vi med blandade övningar som handlar om differentialekvationer enligt lektionsplaneringen.

Onsdagen den 27 april 2016

Vi fortsätter med integraler enligt planeringen.

Måndagen den 25 april 2016

Vi fortsätter med integraler enligt planeringen.

Fredagen den 22 april 2016

... och att repetera integraler.

Torsdagen den 21 april 2016

Dags att repetera derivator...

Onsdagen den 20 april 2016

Nu blir det poängjakt igen. Idag gäller det att ta ställning om tio påståenden är sanna eller falska. Påståendena hittar ni på sidan 210 i läroboken och gruppens svar lämnar ni in här.

80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng

...alldeles utmärkt jobbat. Det blev 15 poäng till och ni är nu uppe i 71 poäng.

Måndagen den 18 april 2016

Vi tittar tillbaka på förra lektionens fallskärmsuppgift och undersöker med vilka metoder som man kan lösa detta problem. Därefter fortsätter vi att lösa differentialekvationer numeriskt med hjälp av datorn. Vi använder Geogebra där vi speciellt tittar vidare på kommandona Riktningsfält, LösODE och GeometriskOrt.

Grund
Läs sidorna 206–207 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Lösa differentialekvationer med Geogebra (Film 4:47)

Torsdagen den 14 april 2016

Nu är det dags för poängjakt och vi ska se om vingarna bär när det gäller differentialekvationer. Här hittar du instruktioner. Redovisa beräkningar och svar muntligt efterhand som ni löser uppgifterna.

Följande poäng utdelas per grupp:
  • 1 poäng för korrekt figur med krafter i uppgift 1
  • 1 poäng för korrekt differentialekvation i uppgift 2
  • 1 poäng för korrekt hastighet i uppgift 3
  • 1 poäng för korrekt sluthastighet i uppgift 4
  • 1 poäng för korrekt tid i uppgift 4
För att hastigheterna ska betraktas som korrekta så får inte felet vara större än 1 m/s. Hittills har ni samlat in 29 poäng om jag räknar rätt...

... och nu blev det ytterligare 27 poäng vilket resulterar i summan 56 poäng.

Grund
Läs sidorna 204–205 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 13 april 2016

Idag arbetar vi med modeller för avsvalning och fritt fall med luftmotstånd. Vi ska också undersöka vilka digitala hjälpmedel vi kan ta till för att lösa våra differentialekvationer. Geogebra fungerar exempelvis bra, där kan du både rita riktningsfält och räkna i kalkylblad.

Grund
Hämta Geogebra från nätet och installera det på din dator.
Arbeta med de tre uppgifterna om Eulers stegmetod på sidan 197.
Läs sidorna 202–203 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 11 april 2016

Arbete med matematiska modeller med differentialekvationer.

Grund
Läs sidorna 198–200 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 8 april 2016

Många differentialekvationerna av första ordningen kan vi inte lösa med de metoder vi gått igenom denna vecka utan vi måste ta till numeriska metoder. Idag tittar vi på hur vi kan komma fram till lösningen till en differentialekvation genom att titta på riktningsfält eller lösa problemet med Eulers stegmetod på datorn.

Grund
Läs sidorna 192–197 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Torsdagen den 7 april 2016

Igår handlade det om homogena differentialekvationer och idag går vi vidare med inhomogena differentialekvationer.

Grund
Läs sidorna 188–189 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 6 april 2016

Idag är Susanne på konferens. Sofia kommer att vikariera och det handlar om första ordningens differentialekvationer.

Grund
Läs sidorna 184–186 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 4 april 2016

Verifiering av lösningar till differentialekvationer.

Grund
Läs sidorna 182–183 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 1 april 2016

Idag är det ingen lektion eftersom ni har prov i kemi.

Torsdagen den 31 mars 2016

Vi fortsätter med differentialekvationer.

Grund
Läs sidorna 176–180 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 30 mars 2016

Analys av provet vi hade innan lovet. Gå igenom uppgifterna och skriv upp vad du behöver lära dig mer om. Be om en ledtråd och försök att lösa de uppgifter som du tycker du kan lära dig mer av. När du är klar så skriver du ner en sammanfattning av dina slutsatser i It's learning under Prov 1 - Analys.

Sedan kan du försöka samla ytterligare några poäng genom att lösa extrauppgifterna som du hittar i flödet nedan.

Fredagen den 18 mars 2016

Prov i diskret matematik vilket är kapitel 1 och 2 i läroboken 9.05–10.55 i aulan. Ta med penna, sudd, linjal och räknare. Prov och formelsamling får du på plats.

Torsdagen den 17 mars 2016

Vi fortsätter att repetera.

Onsdagen den 16 mars 2016

Universitetets naturvetardagar och vi har platser bokade på föreläsningen Den svåra konsten att leva kl 13.00–13.45 på Kemicentrum, Sölvegatan 39 Ingång A (se kartan nedan).  Det är 2 km att gå och det tar 26 minuter. Ni behöver finnas på plats senast 12.55.

Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds tekniska högskola, talar om den svåra konsten att leva. Teologin och filosofin har under årtusenden undersökt dödens alla upptänkliga vinklar och vrår. Ellervik ger oss ett kemiskt perspektiv på detta område.

Den röda pricken visar Kemicentrum.

Måndagen den 14 mars 2016

Vi fortsätter att repetera.

Fredagen den 11 mars 2016

Repetition av talteori, talföljder och induktionsbevis.
Högstadiets matematiktävling 2016 uppgift 1
De två siffrorna a och b ska väljas så att det femsiffriga heltalet ababa är delbart med 3, samtidigt som det sjusiffriga heltalet bababab ska vara delbart med 18. Bestäm alla möjliga sådana val av a och b.

Torsdagen den 10 mars 2016

Repetition av kombinatorik, mängdlära och grafteori.

Onsdagen den 9 mars 2016

Om en vecka har vi lyckats på biljetter till en mycket eftertraktad föreläsning. Vi fick bara 40 platser och jag skulle vilja veta vilka som vill gå. Skicka in ditt svar här.

Formlers giltighet kan bevisas genom att studera några fall och därefter dra generella slutsatser. Denna typen av bevis kallas induktionsbevis.

Grund
Läs sidorna 103–106 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 4 mars 2016

Idag ska vi prata annuitetslån och se vad man kan ha för nytta av geometriska talföljder inom ekonomi och naturvetenskap. Ny utmaning finns nedan. Just nu har ni 26 poäng.

Grund
Läs sidorna 96–99 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Extra
Veckans kluring handlar om aritmetiska talföljder.
Kängurutävlingen 2006 uppgift 16
Sexton lag spelar i en volleybollturnering. Varje lag möter varje annat lag en gång. Det vinnande laget får 1 poäng, och det förlorande får 0 poäng. Inga matcher slutar oavgjort. När alla matcher är spelade utgör lagens poängantal en aritmetisk talföljd. Hur många poäng hade laget som tog brons?
(1 poäng vardera till William, Jakob och Eliot)
Volleyboll

Torsdagen den 3 mars 2016

När kvoten mellan två på varandra följande element är samma för alla element så har vi en geometrisk talföljd. Ett exempel är talföljden 2, 4, 8, 16, 32.

Grund
Läs sidorna 92–93 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 2 mars 2016

När differensen mellan två på varandra följande element är samma för alla element så har vi en aritmetisk talföljd. Ett exempel är talföljden 5, 10, 15, 20, 25.

Grund
Läs sidorna 90–91 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 29 februari 2016

Människan är byggd för att se mönster. Idag ska vi titta på hur vi kan beskriva mönster med hjälp av matematiken. Det är dags för talföljder och rekursionsformler.

Grund
Läs sidorna 84–85 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 19 februari 2016

Jag har fått önskemål om att inte gå igenom mer nytt innan lovet och eftersom det passar bra in i min planering så får ni denna lektion arbeta efter behov. För er som behöver mer utmaningar så föreslår jag att ni ger er på någon av de sex extrauppgifter som finns nedan och samlar lite poäng. För tillfället har ni 24 poäng. När ni når 100 poäng så bjuder jag på fika.

Extra
Nedanstående uppgifter handlar om talteori, vilket vi arbetet med under den senaste veckan.
SMT Kvaltävling 2010 Uppgift 2
På dagen för en släktträff sommaren 2010 fyller Lennart, Lotten och Lisa år. Lennart har räknat ut att produkten av deras åldrar är 6958. En gång tidigare under 2000-talet har släktingarna sammanstrålat samma datum. Då var summan av Lennarts, Lottens och Lisas åldrar lika med 80, men vad var produkten den gången?
(1 poäng vardera till Daniel och Ellen)
SMT Kvaltävling 2008 Uppgift 1
Tre rader med tal är skrivna på ett papper. Varje rad innehåller tre olika positiva heltal. För varje rad bildas summan och produkten av de tre talen. Talen är sådana att de tre radsummorna är lika, medan de tre produkterna är olika; produkten är minst för den första raden och störst för den tredje. Om det är givet att radsumman är den minsta möjliga som kan fås under villkoren ovan, bestäm denna summa och ange för varje rad de tre tal som ingår.
...och en gåta: ”Why do mathematicians think its Christmas when it's Halloween Oct 31?”

Torsdagen den 18 februari 2016

”Det finns 10 sorters människor. De som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.” Idag handlar det om talsystem med olika baser.

Grund
Läs sidorna 80–81 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 17 februari 2016

Nu blir det moduloräkning.

Grund
Läs sidorna 75–78 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 15 februari 2016

Idag studerar vi vilka faktorer som gömmer sig i två tal och bestämmer största gemensamma faktor och minsta gemensamma multipel.

Grund
Läs sidorna 71–72 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 12 februari 2016

Nu ska vi undersöka de hela talens egenskaper och detta område kallas talteori. Dagens lektion handlar om delbarhet, primtal och sammansatta tal. Vi börjar att titta på en film om primtal.



För ett par veckor sedan hittades ett nytt ännu större primtal än det som nämns i filmen. Det har 17 miljoner siffror!

Grund
Läs sidorna 68–69 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Torsdagen den 11 februari 2016

Idag gör vi en diagnos som handlar om kombinatorik, mängdlära och grafteori.

Extra
Lämna dina lösningar av följande problem till Susanne så är du med i poängjakten.
Skolornas matematiktävling 2011 uppgift 2 (Elever med kör och idrott)
(1 poäng vardera till William, Daniel och Jakob)
Skolornas matematiktävling 2009 uppgift 3 (Vägar i rutnät)
(1 poäng vardera till William och Daniel)

Onsdagen den 10 februari 2016

Hur gör man om man vill bygga ett så billigt elnät som möjligt för ett visst antal hushåll? Detta kan vi lösa med hjälp av grafteorin och denna typ av graf kallas träd. Ett träd är en sammanhängande graf utan cykler.

Eftersom det är långt till provet så skulle jag vilja att vi gör en diagnos på kapitel 1 imorgon. Den är inte betygsgrundande men det gör att jag ser på vilka områden som ni behöver hjälp. Inför detta så kan det vara bra om ni hinner göra lite av de blandade övningarna på sidan 62–65.

Grund
Läs sidorna 54–55 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 8 februari 2016

Enkla bilder kan ofta hjälpa oss med matematiska resonemang och studierna av dessa bilder har gett oss grafteorin, som är en förhållandevis ung gren av matematiken. Kan du kanske lösa veckans extraproblem med hjälp av en graf?

Att hitta kortaste vägen för en resa är ett klassiskt problem som fått ett eget namn en handelsresandes problem eller på engelska traveling salesman problem (TSP). Problemet är lätt att förstå men det finns inget lätt sätt att lösa när antalet noder blir stort. En metod som ger en rimligt kort väg är att alltid välja den närmaste grannen när du väljer nästa destination på din resa.



Grund
Läs sidorna 46–52 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Extra
Herr och fru Andersson har fest och bjuder fyra andra gifta par. En del av personerna tar varandra i hand när de ses, men inga personer som är gifta med varandra hälsar naturligtvis på varandra eftersom de anlände till festen samtidigt. Vid bordet frågar herr Andersson alla hur många de hälsat på och han får nio olika svar. Hur många hälsade fru Andersson på? Lämna din lösning till Susanne så är du med i poängjakten.
(1 poäng vardera till Kristin, Hanna och William)
Skulptur "Handslag"


Fredagen den 5 februari 2016

Venndiagram kanske ni sett innan. Dessa visar grafiskt samband mellan mängder.

Grund
Läs sidorna 41–43 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Torsdagen den 4 februari 2016

Idag pratar vi om snitt, union, mängddifferens och komplement.

Grund
Läs sidan 39 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 1 februari 2016

Vi ger oss nu in i mängdlärans förlovade land och börjar med att prata om de begrepp som finns såsom tomma mängden, delmängder och grundmängder.

Grund
Läs sidorna 35–37 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 29 januari 2016

Idag blir det poängjakt. Frågorna hittar ni här. Lämna in gruppens svar här.

80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng

Strålande insatser med 94% korrekta svar. Detta ger er 15 poäng! När ni kommer upp till 100 poäng bjuder jag på fika.

Extra
Emma, Erik och Elin får 15 chokladbitar av sin ömma moder men de delar inte nödvändigtvis lika. Det kan till och med bli så att någon inte får någon choklad. På hur många sätt kan de fördela chokladen? Om någon blir helt utan choklad så blir det bråk. Hur stor är sannolikheten att detta händer? Lämna din lösning till Susanne så är du med i poängjakten. (1 poäng till Daniel)

Torsdagen den 28 januari 2016

Har ni funderat på om det finns någon förklaring till koefficienterna man får om man upphöjer ett binom till ett heltal? Pascals triangel visar sambandet mellan koefficienterna.

Grund
Läs sidorna 30–33 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 27 januari 2016

...och nu kombinerar vi våra kunskaper om kombinatorik och sannolikhetslära.

Grund
Läs sidan 26 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 25 januari 2016

I den första matte kursen pratade vi om sannolikhet, händelser och utfall. Idag repeterar vi detta så att vi sedan kan koppla ihop det med kombinatoriken på onsdag.

Grund
Läs sidorna 23–24 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 22 januari 2016

Kombinationer handlar om att ta reda på hur många sätt man kan välja ut saker från en mängd om man inte tar hänsyn till ordningen.

Grund
Läs sidorna 19–21 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Torsdagen den 21 januari 2016

Permutationer handlar om att ta reda på hur många sätt man kan välja ut saker från en mängd om man tar hänsyn till ordningen.

Grund
Läs sidorna 15–17 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 20 januari 2016

Om du vinner och får välja ett pris bland tre blommor och två paket choklad har du fem olika varianter du kan välja, men hur många val har du om du får ta både en blomma och ett chokladpaket? Idag handlar det om additions- och multiplikationsprincipen.

Grund
Läs sidorna 11–13 eller se på detta filmklipp. Arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Extra
Svenska bilregistreringsskyltar är lite mer komplicerade än i denna veckas uppgifter. Den som är intresserad kan här se vad man inte får ha på skylten...

Måndagen den 18 januari 2016

Kursen innehåller i princip två delar: diskret matematik och differentialekvationer. Vi kommer att börja med den diskreta matematiken, där diskret är motsatsen till kontinuerlig. Det kommer att handla om kombinatorik, mängder, grafteori och talteori. Dessa områden kan till exempel ge oss svar på följande frågor:
  • Hur stor är sannolikheten att du får yatzy när du kastar fem tärningar?
  • I en årskurs finns det 120 elever varav 56 elever läser Matematik 5. Av dessa 56 elever läser 45 också Fysik 2. Det finns 30 elever som varken läser Matematik 5 eller Fysik 2? Hur många elever läser kursen Fysik 2?
  • Vilket är det minsta talet som är delbart med 2, 5, 18 och 72?
  • Kan du vandra över alla Königsbergs broar om du bara får gå över varje bro en gång? 
Är det verkligen möjligt att det kan finnas två personer i Skåne som har exakt samma antal hårstrån på huvudet? Lådprincipen ger oss hjälp med tänkandet.

Idag har jag med mig era läroböcker. Bokens första kapitel finns också i digital form.

Grund
Läs sidorna 8–9 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Extra
Du kan läsa mer om lådprincipen på Wikipedia.

Inledning

Välkommen till kursen Matematik 5. Här kommer du att få lära dig mer om bland annat kombinatorik, talteori och differentialekvationer. Kursen kommer att avslutas med ett provbanksprov i maj. Vi kommer att använda boken Matematik 5000 5.

Dokumentet Kursinformation Matematik 5 innehåller Skolverkets kursplan, en sammanfattning av viktiga begrepp och kunskaper i kursen samt en formelsamling (se länken Kursinformation överst på sidan). Formelsamlingen får du också i pappersformat. Lägg häftet i läroboken så att du alltid har det tillgängligt på lektionerna.

På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet som behandlades på lektionen så går du igenom materialet under rubriken Grund. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom grundmaterialet innan lektionen.

Under rubriken Extra finns det material för dig som behöver större utmaningar. Passa på att lära dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.

En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand vid behov.

I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av repetitionsuppgifter. Dessa hittar du via länken Repetitionsuppgifter.

Dina provresultat lägger jag in i It's learning tillsammans med mina kommentarer. Du når dessa via länken Bedömningar.