2016-06 Na2d Matematik 3c

Inledning
Kursinformation
Lektionsplanering
Lösningsförslag
Lärobokens läxhjälp
Nationella prov
Bedömningar

Skolan erbjuder stöd i matematik på måndagar 15.00-17.00 och fredagar 8.00-9.00 i D22. Mattecentrum ger dessutom stöd på tisdagar 17.00-19.00 i skolans bibliotek.

Fredagen den 3 juni 2016

Kom till fysikinstitutionen när ni är klara med fysikprovet i aulan. Visning av det nationella provet i Matematik 3c och betygssamtal.

Onsdagen den 1 juni 2016

Muntligt nationellt prov i följande grupper i KB12.
12.40-12.50 Filippa, Hugo

Fredagen den 27 maj 2016

Muntligt nationellt prov i följande grupper i KB23.
10.45-11.10 Rasmus, Habibie, Josefin, Linnéa
11.10-11.35 Malva, Adrian, Christofer
11.35-12.00 Osin, Ludvig

Onsdagen den 25 maj 2016

Muntligt nationellt prov i följande grupper i D35.
11.20-11.40 Elise, August, Joel, Sofia
11.40-12.00 Jakob, Björn, Hannah
12.00-12.25 Isabelle, Lykke, Roxana, Axel
12.25-12.50 Jacob, Anna, Valle, Viktoria

Tisdagen den 24 maj 2016

Skriftligt nationellt prov i aulan. Ta med penna, sudd, linjal och räknare. Prov, formelsamling, skrivpapper får ni på plats.

9.00-11.00 Del B och del C
Del B består av uppgifter som ska lösas utan räknare. Till dessa uppgifter ska ni endast ange svar. Svaren skrivs i provhäftet.
Del C består av uppgifter som skall lösas utan räknare. Till dessa uppgifter ska ni redovisa fullständiga lösningar. Lösningarna skrivs på separat papper.

11.00-12.00 Lunch

12.00-14.00 Del D
Del D består av uppgifter som får lösas med hjälp av räknare. Till dessa uppgifter ska ni redovisa fullständiga lösningar. Lösningarna skrivs på separat papper.

Måndagen den 23 maj 2016

Förberedelse inför nationellt prov i matematik 3c delprov A. Läs först igenom elevinformationen och bedömningsmatrisen. Du kommer sedan att tilldelas en uppgift som du får förbereda.

Fredagen den 20 maj 2016

Det finns ett nationellt prov i Matematik 3c som inte är sekretessbelagt. Arbeta med detta prov som om det vore på riktigt. Jämför dina lösningar med bedömningsanvisningarna så ser du om du nu ligger på den nivå du vill annars behöver du repetera mer.

Måndagen den 16 maj 2016

Vi repeterar trigonometri. Vad krävs för en fullgod utredning av nedanstående problem? Först får alla fundera enskilt en stund sedan arbetar vi två och två. Avsluta med att läsa igenom bedömningsanvisningarna till uppgiften som finns på sidan 21-23.
Problem från nationellt prov i Matematik D vt 2011
När ni är klara med detta arbetar ni vidare med gamla uppgifter om trigonometri på nationella prov.

Om du anmält dig till Mattecentrums mattekonvent så är det dags att bege sig till LTH i eftermiddag.

Fredagen den 13 maj 2016

Vi repeterar integraler och arbetar med några typuppgifter tillsammans. När du är klar med detta arbetar du vidare med gamla uppgifter om integraler på nationella prov.

Onsdagen den 11 maj 2016

Vi repeterar derivata och arbetar med några typuppgifter tillsammans. När du är klar med detta arbetar du vidare med gamla uppgifter om derivator på nationella prov.

Tisdagen den 10 maj 2016

... dags för matematiksatsning. Vi träffas 13.00–15.00 i D22. Vi repeterar algebra och funktioner och arbetar med några typuppgifter tillsammans. Arbeta vidare med gamla uppgifter om algebra och funktioner på nationella prov.

 Därefter ska vi leka lite med nedanstående bild och karta.
qr code

Ledtråd 1: Orienteringstavlan vid sydöstra entrén.
Ledtråd 2: Grönt cykelställ och douglasgran.
Ledtråd 3: Husets nordvästra del.
Ledtråd 4: Bänk
Ledtråd 5: Brf Smålandsgården och gulved
Ledtråd 6: Stuprör i nordöst på växthus
Ledtråd 7: Sfinx
Ledtråd 8: Nedre vänstra fönstret mot öster på caféet
Ledtråd 9: Papperskorg vid häck
Ledtråd 10: Skånska stenar och Susannes födelseort

Måndagen den 9 maj 2016

När du analyserat klart provet i Matematik 4 så är det dags att börja repetera Matematik 3c inför det nationella provet om två veckor. Börja med de blandade uppgifterna på sidorna 242–245. Anteckna, under tiden du arbetar med uppgifterna, vad du är osäker på. Under rubriken Repetition nedan hittar du filmer och repetitionsuppgifter om du känner att du måste repetera grunderna.

Om du vill gå på Mattecentrums konvent inför de nationella proven måndagen den 16 maj 17–20 så anmäler du dig här. Platserna brukar snabbt ta slut så vänta inte med att anmäla dig om du är intresserad.

Repetition

Repetitionsmaterial för dig som behöver extra stöd i kursen Matematik 3c. Materialet består av tre delar: trigonometri, derivator och integraler. Du behöver arbeta med kursen Matematik 4 parallellt. Om du har svårt att hinna med alla så gör bara bokens a-uppgifter.

Trigonometri
Teorigenomgångar
Arbeta med följande:
  • Lös uppgifter på nivå 1 i dokumentet repetitionsuppgifter trigonometri och lämna in dina lösningar till Susanne.
  • Anteckna alla problemområden som du träffar på och be antingen Susanne eller någon annan att förklara så att du förstår.

Derivata
Teorigenomgångar
Arbeta med följande:
  • Lös uppgifter på nivå 1 i dokumentet repetitionsuppgifter derivata och lämna in dina lösningar till Susanne.
  • Anteckna alla problemområden som du träffar på och be antingen Susanne eller någon annan att förklara så att du förstår.

Integraler
Teorigenomgångar.
Arbeta med följande:
  • Lös uppgifter på nivå 1 i dokumentet repetitionsuppgifter integraler och lämna in dina lösningar till Susanne.
  • Anteckna alla problemområden som du träffar på och be antingen Susanne eller någon annan att förklara så att du förstår.

Onsdagen den 2 mars 2016

Dags att analysera provet vi hade innan sportlovet.

Fredagen den 19 februari 2016

Prov på derivata, integraler och trigonometri, vilket är kapitel 3 och 4 i läroboken. Ta med penna, sudd, linjal och räknare. Provpapper och formelsamling får du i aulan där vi skriver 10.45–12.15. De som har förlängd skrivtid startar 10.15 i aulan.

Onsdagen den 17 februari 2016

Repetition av derivata, integral och trigonometri.

Måndagen den 15 februari 2016

Repetition av derivata, integral och trigonometri med tilltugg.

Fredagen den 12 februari 2016

Idag blir det poängjakt. Ni hittar Sant eller falskt på sidan 191 i läroboken. Denna gång vill jag att ni diskuterar era resultat med två andra grupper innan ni lämnar in svaret. Lämna in gruppens svar här. Poäng utdelas enligt samma regler som förra gången.

Det blev under 80% denna gång men jag efterskänker 1 poäng och bjuder på fika på måndag.

Fredagen den 22 januari 2016

Idag blir det poängjakt. Ni hittar Sant eller falskt på sidan 236 i läroboken. Denna gång vill jag att ni diskuterar era resultat med två andra grupper innan ni lämnar in svaret. Lämna in gruppens svar här.

80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng
...om dessutom Susanne gjort några misstag i sina svar så får ni 20 poäng för varje fel.

En rafflande omgång! Med 86% korrekta svar och Susannes två klavertramp så är ni nu uppe i 99 poäng.

Onsdagen den 20 januari 2016

Det sista sambandet vi kommer att gå igenom i denna kurs är cosinussatsen, vilken anger sambandet mellan triangelns tre sidor och en av vinklarna.

Grund
Läs sidorna 226–228 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 18 januari 2016

Vi går vidare med sinussatsen, som innebär att förhållandet mellan sinusvärdet för en vinkel och dess motstående sida är samma för alla vinkel-sida-paren i triangeln.

Grund
Läs sidorna 219–223 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 15 januari 2016

Med hjälp av trigonometri kan vi beräkna en triangels area. Idag handlar det om areasatsen.

Grund
Läs sidorna 216–217 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 12 januari 2016

Vi lämnar de rätvinkliga trianglarna och definierar trigonometriska värden för vinklar större än nittio grader.

Grund
Läs sidorna 210–215 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 11 januari 2016

Idag repeterar vi de trigonometriska formlerna.

Grund
Läs sidorna 206–209 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 15 december 2015

Arbete efter behov och därefter avslutar vi terminen med ett musikquiz. Här lämnar du dina svar.

Måndagen den 14 december 2015

Idag är det dags för en diagnos om integraler.

Måndagen den 7 december 2015

Tillämpningar på integraler.

Grund
Läs sidorna 186–190 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 4 december 2015

Integraler är dagens tema.

Grund
Läs sidorna 178–184 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 1 december 2015

Igår såg vi att det finns ett oändligt antal primitiva funktioner till en funktion. Om vi vet den primitiva funktionens värde i en punkt så kan vi bestämma vilken av alla dessa funktioner som är den intressanta.

Grund
Läs sidorna 176 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 30 november 2015

Är alla funktioner deriverbara? Sedan letar vi efter antiderivator...

Grund
Läs sidorna 170–175 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 27 november 2015

Idag arbetar vi med tillämpningar på derivatan.

Grund
Läs sidorna 164–165 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 24 november 2015

Träning inför adventssången på fredag. De få som inte går musikprofilen är fria att använda tiden efter behov.

Måndagen den 23 november 2015

Idag går vi på naturvetarföreläsning om ESS i aulan. Föreläsningen börjar klockan 10.

Fredagen den 20 november 2015

Ibland går det inte att analysera en funktion algebraiskt utan vi får ta till numeriska metoder på räknaren.

Grund
Läs sidorna 162–163 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 17 november 2015

Om vi deriverar derivatan så får vi andraderivatan. Vi tittar på beteckningar och konstaterar att andraderivatan kan användas för att bestämma om en extrempunkt är en max- eller minpunkt.

Grund
Läs sidorna 157–160 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 13 november 2015

Analys av tisdagens prov.

Tisdagen den 10 november 2015

Prov 8.00–11.00 i C22. Detta prov är egentligen avpassat till skrivtiden två timmar. Du får sitta den tredje timmen om du behöver. Ta med dig penna, sudd, räknare och linjal. Provpapper och formelsamling får du på plats. Provet omfattar så långt vi gått igenom denna kurs enligt lektionsplaneringen.

Måndagen den 9 november 2015

Idag går vi igenom fredagens uppgift och sedan fortsätter vi att repetera.

Fredagen den 6 november 2015

Plastfabriken AB har idag beställt en ritning på en cylinderformad balja som kan säljas till hästägare. Behållaren får inte väga mer än 5 kg och godstjockleken måste vara 5 mm för att den ska klara belastningen. Företaget vill också veta om det går att pressa materialet i en annan form så att det får plats ännu mer vatten i kärlet. Se bifogat dokument för mer information om uppdraget.

Följande konstruktionsfirmor har arvoderats:
Firma Axel och Valle: 6p
Firma Hugo och Adrian: 1p
Firma Lykke och Sofia: 1p
Firma Josefin och Isabelle: 1p

...och därmed är ställningen i poängjakten 49 poäng

Här finns ett lösningsförslag till uppgiften.

Tisdagen den 3 november 2015

Idag repeterar vi också inför nästa veckas prov och jag går igenom diagnoserna med var och en.

Måndagen den 2 november 2015

Dags att repetera inför nästa veckas prov och jag går igenom diagnoserna med var och en.

Tisdagen den 20 oktober 2015

Hittills har vi undersökt polynomfunktioner men även potensfunktioner kan analyseras med hjälp av derivata. Här får man dock se upp så att inte derivatan är odefinierad i någon punkt.

Grund
Läs sidorna 154–155 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 19 oktober 2015

Nu blir det tillämpningar med derivata. Detta kan användas för att maximera vinster, hitta största eller minsta volym utifrån givna förutsättningar och mycket annat. Idag vill jag också att ni gör diagnosen om funktionsanalys med derivata.

Grund
Läs sidorna 147–149 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 16 oktober 2015

Funktionens derivata ger oss information om funktionens extremvärden, men funktionens största och minsta värde kan också finnas i intervallgränserna.

Grund
Läs sidorna 144–145 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 13 oktober 2015

Genom att studera funktionen för små respektive stora x-värden så kan vi göra en enkel skiss av funktionen.

Grund
Läs sidorna 140–141 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 12 oktober 2015

Med hjälp av en teckentabell kan man få en god bild av egenskaperna hos en funktion.

Grund
Läs sidorna 136–138 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 9 oktober 2015

Nu ska vi börja analysera funktioner. Med hjälp av derivatan kan vi bestämma kurvans minimi- och maximipunkter och om kurvan är växande eller avtagande i en viss punkt.

Grund
Läs sidorna 130–131 och 133–134 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 6 oktober 2015

Ibland är det inte möjligt att derivera en funktion algebraiskt utan du behöver göra det numeriskt exempelvis med din räknare. Sedan är det dags för en diagnos som handlar om derivering av exponentialfunktioner

Grund
Läs sidorna 111–112 och 114–115 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 5 oktober 2015

Idag ska ni få en chans att hämta hem ytterligare poäng. Ni hittar Sant eller falskt på sidan 117. Lämna in gruppens svar här och därefter arbetar vi med tillämpningsuppgifter. Resultatet blev 80% denna gång. Det innebär 5 nya poäng och ni har nu 45 poäng.

Grund
Läs sidorna 107–108 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 2 oktober 2015

Om vi har en exponentialfunktion med en godtycklig bas så kan den alltid skrivas om med basen e innan vi deriverar.

Grund
Läs sidorna 105–106 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 29 september 2015

Naturliga logaritmer var det sista området vi arbetade med innan sommarlovet. Se lektionsplaneringen för den 10 juni eller arbeta med extrauppgifterna.

Måndagen den 28 september 2015

Exponentialfunktioner behandlade vi den 8 juni. Här kommer reprisen. Om du behöver nya uppgifter så finns det här. Jag vill också se att ni börjar få grepp om derivator med en diagnos om derivatan av potensfunktioner.

Fredagen den 25 september 2015

Deriveringsregler för potensfunktioner är dagens ämne. Se lektionsplaneringen för den 1 juni och 3 juni och repetera eller arbeta med extrauppgifterna.

Tisdagen den 22 september 2015

Idag repeterar vi gränsvärden och derivatans definition. Se lektionsplaneringen för den 26 maj och 29 maj och repetera eller arbeta med extrauppgifterna.

Måndagen den 21 september 2015

Kommer ni ihåg vad derivatan var? Innan sommaren pratade vi om ändringskvoter, tangenter och derivator. Se lektionsplaneringen för den 22 maj och 25 maj och repetera. För er som tycker att ni arbetet klart med de uppgifter vi hade i våras finns det nu extrauppgifter. Uppgifterna är av olika svårighetsgrad. Välj själv en lämplig nivå. Denna repetitionsfas varar fram till nästa fredag då det åter blir nya avsnitt i ordinarie lärobok.

Idag vill jag också att vi gör en diagnos om funktioner.

Fredagen den 18 september 2015

Exponential- och potensfunktioner är det sista vi går igenom under denna långa repetitionsfas. Nu ska grunderna finnas där så att vi kan djupdyka i derivatans förlovade land.

Idag blir det också poängjakt. Ni har 30 poäng sedan i våras. Får ni ihop 100 poäng innan jul så att det kan bli en fika? Ni hittar Sant eller falskt på sidan 55. Lämna in gruppens svar här.

80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng

Resultatet blev 89%. Mycket bra jobbat! Detta innebär att ni får ytterligare 10 poäng och nu är uppe i 40 poäng. Ni var denna gång snubblande nära nästa nivå.

Grund
Läs sidorna 50–53 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 15 september 2015

Vi fortsätter med funktioner och nu med olinjära sådana och närmare bestämt andragradsfunktioner.

Grund
Läs sidorna 46–49 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 14 september 2015

Funktioner beskriver samband mellan variabler, exempelvis x och y. Idag repeterar vi begreppen definitionsmängd, värdemängd, kontinuerlig och diskret funktion samtliga egenskaper hos räta linjen.
För matematiklärarnas fortbildning på Spyken behöver jag denna lektion ha in era synpunkter och sedan är det dags för en diagnos om rationella uttryck.

Grund
Läs sidorna 40–44 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 7 september 2015

Vi fortsätter att förenkla och lösa ekvationer med rationella uttryck. Idag är det fokus på multiplikation och division av rationella uttryck.

Grund
Läs sidan 38 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 4 september 2015

Vi fortsätter att förenkla och lösa ekvationer med rationella uttryck. Idag är det fokus på addition och subtraktion av rationella uttryck.

Grund
Läs sidorna 33–36 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 1 september 2015

Idag handlar det om rationella uttryck. Detta betyder bråk med täljer och nämnare i form av polynom. Genom att förlänga eller förkorta de rationella uttrycken så kan de få en enklare form.

Grund
Läs sidorna 26–32 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 31 augusti 2015

Susanne är på IKT utvärderingmöte. Ingen lektion men arbeta så att du är i fas med planeringen.

Fredagen den 28 augusti 2015

Ett polynom kan skrivas både som en summa av termer och som en produkt av faktorer. Idag lär vi oss hur vi går från den ena formen till den andra. Därefter skulle jag vilja att alla gör en diagnos om ekvationslösning. Skriv dina lösningar på ett papper och lämna in till Susanne.

Grund
Läs sidorna 22–23 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Tisdagen den 25 augusti 2015

Kommer ni ihåg några metoder för ekvationslösning? Kvadratrotsmetoden, pq-formeln, nollproduktmetoden, substitution...  Ni glömmer väl inte att kontrollräkna era lösningar. Har ni att göra med en rotekvation är detta nödvändigt men även annars är det en god vana.

Grund
Läs sidorna 17–18, 20–21 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 24 augusti 2015

Dagens avsnitt om potenser och kvadratrötter innebär inga nyheter för er. Absolutbelopp har ni däremot bara träffat på när vi arbetade med vektorer och då gav det oss längden på vektorn. Absolutbeloppet av ett tal kan på motsvarande sätt ses som avståndet mellan origo och talet.

Grund
Läs sidorna 12, 14–10 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Fredagen den 21 augusti 2015

Välkomna tillbaka efter sommarlovet! Idag blir lektionen lite kortare. Vi ses klockan 11:10 så hinner jag tillbaka från ett möte som jag är inbokad på. Nu kan det vara bra med en repetition av vad vi gjorde i förra kursen. Idag handlar det om räkneregler för polynom.

Grund
Läs sidorna 8–10 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Onsdagen den 10 juni 2015

Detta är läsårets sista matematiklektion och vi avslutar med naturliga logaritmer. Under andra halvan av lektionen blir det matematiskt musikquiz.

Grund
Läs sidorna 102–103 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.


Måndagen den 8 juni 2015

Derivatan av exponentialfunktioner är nästa anhalt.

Grund
Läs sidorna 96–100 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Talet e (Barker film 12:19)
Derivatan av exponentialfunktionen y = e^kx (Barker film 9:57)


Onsdagen den 3 juni 2015

Nu vet vi hur vi deriverar polynomfunktioner men hur gör vi med potensfunktioner där exponenten inte är ett positivt heltal?

Grund
Läs sidorna 93–94 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.


Tisdagen den 2 juni 2015

Idag kommer ni att få granska resultatet på nationella provet i förra kursen. När ni är klara med detta fortsätter ni att arbeta med derivatorna.


Måndagen den 1 juni 2015

I fredags fick alla bestämma funktionen för derivatan till varsin polynomfunktion med hjälp av derivatans definition. Idag granskar vi detta material och undersöker om vi kan se något mönster.

Grund
Läs sidorna 83–86 och 88 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Derivatan av polynom (Barker film 11:36)
Derivatan av polynom - exempel (Barker film 8:19)
Tangentens ekvation (Barker film 5:29)


Fredagen den 29 maj 2015

Nu vet vi vad gränsvärde och derivata är. Det är dags att ta itu med derivatans definition och hur man algebraiskt kan beräkna derivatan i en punkt.

Grund
Läs sidorna 80–81 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Derivatans definition (Barker film 14:29)


Tisdagen den 26 maj 2015

Det kan vara klurigt att hitta en funktions värde i en punkt på grund av att beräkningen medför att vi dividerar med noll. Detta hinder kan vi ibland komma förbi genom att undersöka funktionens gränsvärde.

Grund
Läs sidorna 77–78 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Gränsvärde (Barker film 13:31)


Måndagen den 25 maj 2015

Ni har redan pratat om förändringshastigheten vid en viss tidpunkt i fysiken. Denna momentanhastighet bestämde ni grafiskt genom att dra en tangent i punkten och sedan beräkna lutningen för tangenten. I matematiken säger vi att vi beräknar derivatan i punkten.

Grund
Läs sidorna 71–74 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Begreppet derivata (Barker film 8:57)


Fredagen den 22 maj 2015

Boken Matematik 5000 3c delas ut på lektionen. Eftersom kapitel 1 är en repetition av Matematik 2c så spar vi detta till efter sommarlovet och börjar istället med kapitel 2 som introducerar begreppet derivata.

Vi börjar att titta på ändringskvot, vilket kan tolkas som riktningskoefficienten hos sekanten som skär en graf i två punkter. Medelhastighet är ett exempel på detta. Flytta på punkt A och B nedan och undersök sekantens lutning.



Grund
Läs sidorna 66–68 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Ändringskvot (Barker film 9:55)
Ändringskvot - 2 exempel (Barker film 9:35)


Inledning

Välkommen till kursen Matematik 3c i vilken vi bland annat kommer att arbeta med derivator och trigonometri. Kursen kommer att pågå fram till sportlovet och avslutas med ett nationellt prov i maj. Vi kommer att använda boken Matematik 5000 3c. Det finns lösningsförslag till alla bokens uppgifter som du når via länken Lösningsförslag överst på sidan.


I början av kursen delas häftet Kursinformation Matematik 3c ut. Det innehåller Skolverkets kursplan, en sammanfattning av viktiga begrepp och kunskaper i kursen samt en formelsamling. Lägg häftet i läroboken så att du alltid har formelsamlingen tillgänglig på lektionerna. Häftet finns också tillgängligt via länken Kursinformation överst på sidan.

På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet som behandlades på lektionen så går du igenom materialet under rubriken Grund. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom grundmaterialet innan lektionen.

Under rubriken Extra finns det material för dig som behöver större utmaningar. Passa på att lär dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.

En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand när jag vet hur schemat ser ut.

I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av uppgifter från gamla nationella prov. Dessa hittar du via länken Nationella prov.

Dina provresultat lägger jag in i It's learning tillsammans med mina kommentarer. Du når dessa via länken Bedömningar.