2015-06 Na1d Matematik 2c

Planering
Kursmål och betygskriterier
Formelsamling
Lösningsförslag
Nationella prov
Sammanfattning av kursen
Bedömningar

Måndagen den 2 juni 2015

Idag får ni resultaten på era nationella prov och sedan kommer jag att ha betygssamtal. Därefter är denna kurs slut och vi arbetar vidare med Matematik 3c.

Tisdagen den 19 maj 2015

Skriftligt nationellt prov. Inga andra lektioner denna dag. Ta med penna, sudd, linjal och räknare. Prov, formelsamling och inskrivningspapper får du i skrivsalen som denna gång är B43.

9.00–11.00 Delprov B som består av korta uppgifter där du endast anger svar och delprov C där du ska redovisa fullständiga lösningar. Du får inte använda räknare.

11.00–12.00 Lunch

12.00–14.00 Delprov D som innehåller uppgifter där du får använda räknare och ska redovisa fullständiga lösningar.

Måndagen den 18 maj 2015

Frågestund inför nationellt prov.

Onsdagen den 13 maj 2015

Tema Geometri.

Det finns endast ett nationellt prov i Matematik 2c som inte är sekretessbelagt. Du hittar provet via länken Nationella prov ovan. Arbeta med provet utan att titta på bedömningsanvisningarna så får du en aning om hur du ligger till kunskapsmässigt när du sedan gör en helhetsbedömning av provet.

Mattecentrums konvent 17.00–20.00. Konventet är nu fullbokat. För er som anmält er så finns information här.

Tisdagen den 12 maj 2015

Fortsättning på andragradsfunktioner och grafer.

Måndagen den 11 maj 2015

Efter provet i moderna språk får ni lunch på den ordinarie mattelektionen och har istället ett extrainsatt mattepass 12.30–15.00 i KB13. Tema Andragradsfunktioner och grafer.

Fredagen den 8 maj 2015

Tema Logaritmer.

Torsdagen den 7 maj 2015

Extrainsatt mattepass 12.30–15.00 i C31. Tema Ekvationslösning.

Onsdagen den 6 maj 2015

Tema Linjära samband.

Tisdagen den 5 maj 2015

Analys av statistikdiagnosen.

Måndagen den 4 maj 2015

Idag gör vi en diagnos på statistikavsnittet. Vi får vara i den vanliga salen eftersom ingen större sal var ledig.

Onsdagen den 28 april 2015

Normalfördelning och modellering. Här hittar du instruktioner om hur du gör en regressionsanalys på räknaren.

Måndagen den 27 april 2015

Ett av de vanligaste sätten att ange spridningen av en datamängd är att ange dess standardavvikelse. Vi tittar också på hur vi kan använda räknaren för att analysera data. Läs sidorna 208–210 och arbeta med uppgifterna i planeringen.

Fredagen den 24 april 2015

Vi pratar lägesmått och spridningsmått och undersöker de data vi samlade in i tisdags. Läs sidorna 198–206 och arbeta med uppgifterna i planeringen.

Onsdagen den 22 april 2015

Felkällor vid statistiska undersökningar. Läs sidorna 194–195 och arbeta med uppgifterna i planeringen. Fundera också på NP MaB ht 2007 uppgift 12 och NP MaC ht 1996 uppgift 10.

Tisdagen den 21 april 2015

Vid vetenskapliga undersökningar samlas ofta stora mängder mätdata in. Statistik handlar om bearbetning och presentation av dessa mätdata. På lektionen samlar vi in mätdata och studerar de insamlade mätvärdena. Läs sidorna 188–193 och arbeta med uppgifterna i planeringen.

Måndagen den 20 april 2015

Analys av fredagens prov. Analysera vad du behöver repetera och skriv in dina kommentarer på It's learning, som du når via länken Bedömningar ovan.

Fredagen den 17 april 2015

Prov på ickelinjära funktioner och geometri, vilket omfattar sidorna 70–169 i läroboken. Ta med penna, sudd, linjal och räknare. Provhäfte, kladdpapper och formelsamling får du på plats i skrivsalen. Provet skrivs 9.15–10.45 i aulan. Eftersom ytterligare två klasser ska skriva provet efter er så får ni inte lämna skrivsalen förrän provet är slut.

Onsdagen den 15 april 2015

Kan ni algebra och ickelinjära modeller lika bra som geometri? Kolla in Sant eller falskt på sidan 135. Era svar lämnar ni in här och sedan fortsätter ni med repetitionsuppgifter enligt planeringen. För er som vill träna mer på den högsta betygsnivån så finns det gamla uppgifter från nationella prov. Dessa hittar ni via länken Uppgifter från nationella prov ovan.

Sant eller falskt genererade idag ytterligare 15 poäng. Ni hade 93,8% korrekta svar och har nu totalt 30 poäng. Strålande!

Tisdagen den 14 april 2015

Repetition av geometriavsnittet. Vi börjar med att värma upp med Sant eller falskt på sidan 176. Era svar lämnar ni in här. Vi startar en ny omgång med poängjakt och denna gång är poängskalan enligt följande:

80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng

Klassen fick 90,3% korrekta svar och hämtar därmed hem 15 poäng. Bra jobbat!


Måndagen den 13 april 2015

Vad har logaritmer med hörsel att göra? Här nedan hittar du lösningarna till arbetsbladet som jag delade ut idag.
Klicka på bilden för att förstora texten.

Fredagen den 10 april 2015

Idag tittar vi på om argumenten i onsdagens uppgift håller och därefter fortsätter vi med koordinatgeometri. Läs sidorna 172–175 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Onsdagen den 8 april 2015

Generella samband bevisar vi med en matematisk argumentationskedja där varje länk håller och är tydligt motiverad. Er uppgift idag är att lösa nedanstående uppgift och att på papper skriva ned er lösning med noga motiverade argument och sedan lämna in den till Susanne.

Läs därefter sidorna 166–169 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 27 mars 2015

Finns det något samband mellan längdskala, areaskala och volymskala? Läs sidorna 162–163 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Ni får tio bonuspoäng för er välljudande konsert igår och då har ni nått målet i poängjakten. Idag blir det fika på lektionen. Glad påsk!

Tisdagen den 24 mars 2015

I höstas pratade vi om likformiga trianglar. Detta leder nu vidare till topptriangelsatsen och transversalsatsen. Läs sidorna 157–160 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 23 mars 2015

Randvinkelsatsen ger oss ett samband mellan storleken på medelpunktsvinkel och randvinkel. Läs sidorna 153–155 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 20 mars 2015

Jag har lyckats att få tag i biljetter till föreläsningen Maratonkemi med Ulf Ellervik klockan 13.00–13.45 på Kemicentrum (Sölvegatan 39, ingång A, sal K:A). Ellervik har vunnit pi-priset, sommarpratat i radio, varit med i Skavlan och är en mycket flitigt anlitad föreläsare. Bea och jag har bytt lektion i och med detta, vilket betyder att ni har svenska 9.15–10.40 idag.

Torsdagen den 19 mars 2015

För er som anmält er till tävlingen Kängurun 2015 så kommer denna att gå av stapeln i aulan 8.30–9.30. Detta är en mycket trevlig tävling där en biobiljett delas ut till bäst resultat för varje årskurs och program. Här kan du se exempel på uppgifter från tidigare år.

Onsdagen den 18 mars 2015

Nu övergår vi till geometri och vi börjar med yttervinkelsatsen. Läs sidorna 148–150 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 17 mars 2015

Mer om grafer. Läs sidan 132 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 16 mars 2015

Idag får ni några korta grunduppgifter på logaritmer för att jag ska kunna se vilka som behöver hjälp. Ni gör dessa 11.40–12.00. Därefter är det dags att gå och äta för att sedan ta sig till lasershowen på universitetet som börjar 13.00.

Fredagen den 13 mars 2015

Vi fortsätter med onsdagens tillämpningsuppgifter.

Onsdagen den 11 mars 2015

Hittills har vi pratat om 10-logaritmer vilket betyder att vi letar upp vilken exponent som ska sättas på basen tio för att få ett visst tal. Idag tittar vi på logaritmer som inte är baserade på basen tio. Sedan löser vi tillämpningsuppgifter på exponentialfunktioner. Läs sidorna 123–129 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 10 mars 2015

Logaritmlagarna. Läs sidorna 121–122 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 6 mars 2015

Vad var det för tabeller som John Napier publicerade för fyrahundra år sedan? Idag handlar det om logaritmer. Läs sidan 118–119 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Onsdagen den 4 mars 2015

Idag repeterar vi potensunktioner och exponentialfunktioner för att på fredag kunna gå vidare med logaritmer. Läs sidan 116 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 3 mars 2015

Innan vi går vidare repeterar vi potenslagarna. Läs sidorna 113–114 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 2 mars 2015

Idag får ni tre korta grunduppgifter på olinjära samband för att jag ska kunna se vilka som behöver hjälp. Därefter fortsätter ni med tillämpningsuppgifterna på sidorna 110–112.

Fredagen den 27 februari 2015

Andragradsfunktionens största och minsta värde kan beräknas genom att först undersöka var symmetrilinjen för funktionen finns. Läs sidorna 106–109 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Onsdagen den 25 februari 2015

Igår tittade vi på andragradsfunktionens graf i samband med ekvationslösning. Idag fortsätter vi att studera egenskaper hos andragradsfunktionens graf. Läs sidorna 102–104 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Undersök hur andragradsfunktionens koefficienter påverkar grafens utseende här. Ändra a, b och c och se vad som händer.

Tisdagen den 24 februari 2015

Denna kurs innehåller en kort introduktion av komplexa tal. Läs sidorna 98–99 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 23 februari 2015

Välkomna tillbaka efter sportlovet! Vi fortsätter nu med de olinjära sambanden och idag så löser vi rotekvationer. Läs sidorna 94–97 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 13 februari 2015

Proven är nu bedömda. Analysera vad du behöver repetera och skriv in dina kommentarer på It's learning, som du når via länken Bedömningar ovan. Därefter fortsätter du med de tillämpade uppgifterna enligt planeringen.

Onsdagen den 11 februari 2015

Prov på linjära samband, vilket är första kapitlet i läroboken. Vi skriver i aulan 8.10–9.40. Ta med penna, sudd och räknare. Prov, kladdpapper och formelsamling får ni på plats. Eftersom det kommer två klasser efter er, som ska skriva samma prov, så får ni inte lämna aulan förrän skrivtiden är slut denna gång.

Tisdagen den 10 februari 2015

Idag delar jag ut mer repetitionsmaterial och ni får repetera de delar som ni behöver inför provet på torsdag.


Måndagen den 9 februari 2015

Repetion inför provet på onsdag. Här hittar du en sammanfattning av de delar som kommer på provet (se sidorna 5-7).

Fredagen den 6 februari 2015

De flesta har idag friluftsdag och åker skidor på Vallåsen. Vi som är kvar repeterar inför nästa veckas prov.

Tisdagen den 3 februari 2015

Idag blir det arbete med nedanstående frågor i par. I slutet av lektionen jämför ni hur ni löst uppgifterna med en annan grupp. Är det någon som tänkt på ett annat sätt?
När ni känner er nöjda med uppgifterna så fortsätter ni med repetition inför provet i nästa vecka.

Måndagen den 2 februari 2015

Genom kvadratkompletteringsmetoden kan vi hitta en generell lösningsmetod för andragradsekvationer. Läs sidorna 86–87 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 30 januari 2015

Andragradsekvationer har vi hittills fått lösa numeriskt på våra räknare. Nu är det dags att hitta ett sätt att lösa dessa algebraiskt. Läs sidorna 82–84 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Onsdagen den 28 januari 2015

Att faktorisera är ett flitigt använt verktyg i den matematiska verktygslådan. Läs sidan 70 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 27 januari 2015

Konjugat- och kvadreringsreglerna kommer ni att använda mycket i denna och kommande matematikkurser. Läs sidorna 76–77 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

...sedan tycker jag att det är dags för poängjakt igen. Har ni koll på de linjära sambanden på sidan 60? Gruppens svar lämnar ni in här. Helt korrekta svar ger 2 poäng, allt utom en fråga rätt ger 1 poäng och har Susanne räknat fel så ger det 10 poäng till klassen.

Med 23 poäng på dagens poängjakt är ni nu uppe i 90 poäng. Bra jobbat!

Måndagen den 26 januari 2015

Vad är polynom, binom och gradtal? Läs sidorna 72–73 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 23 januari 2015

Idag undersöker vi "räknehörningar" som vi kan lösa med hjälp av ekvationssystem. Arbeta med uppgifterna enligt planeringen när du är klar.

Onsdagen den 21 januari 2015

Om vi har tre variabler som är obekanta så behöver vi tre ekvationer i ekvationssystemet för att ta reda på lösningen. Läs sidan 52 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 20 januari 2015

Additionsmetoden fungerar också bra vid ekvationslösning. Men har alla ekvationssystem en entydig lösning? Läs sidorna 48 och 50 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 19 januari 2015

I fredags konstaterade vi att det finns många olika metoder som du kan använda när du löser ekvationssystem. Idag bekantar vi oss med substitutionsmetoden. Läs sidan 46 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Fredagen den 16 januari 2015

Om du har två ekvationer som båda ska ha samma lösning så har du ett ekvationssystem. Det går att lösa ekvationssystem på många olika sätt. Vi tittar på grafiska och algebraiska metoder. Läs sidan 43-44 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Torsdagen den 15 januari 2015

I fysiken har ni lärt er att samla in mätdata och anpassa en rät linje på datorn. Idag pratar vi linjära anpassningar och lär oss hur vi kan använda räknaren till samma uppgift. Läs sidan 41 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen. I boken finns det ett exempel med en stockros. Här hittar en detaljerad beskrivning av hur du gör den linjära anpassningen på din räknare.

Onsdagen den 14 januari 2015

Räta linjer kan skrivas på flera olika sätt. Vi har redan tittat på räta linjer skrivna i k-form, men hur skriver man samma ekvation på allmän form? Läs sidorna 38–39 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 13 januari 2015

Ni har redan kommit i kontakt med ett flertal linjära modeller i fysiken. Idag får ni se exempel på fler. Arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 12 januari 2015

Denna lektion får ni arbeta på egen hand och på valfri plats då jag är på utbildning. Jag gick igenom teorin i fredags och nu får ni arbeta med uppgifterna som hör till avsnittet. Se mer information i planeringen.

Fredagen den 9 januari 2015

Idag studerar vi räta linjer både grafiskt och algebraiskt. Hur bestämmer man lutningen för en rät linje? Finns det något samband mellan lutningarna hos två parallella linjer? Vad gäller för vinkelräta linjer? Läs sidorna 23–29 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Torsdagen den 8 januari 2015

Välkomna tillbaka efter vinterlovet. Idag tittar vi på resultaten från Matematik 1c därefter fortsätter vi med Matematik 2c. Inför morgondagen så vill jag att alla har arbetat fram till och med sidan 22 i läroboken.

Onsdagen den 17 december 2014

Sista lektionen innan ett välförtjänt jullov! Välj om du vill arbeta med våra krypton (se kurssidan för Matematik 1c) eller läs sidorna 20–21, som repeterar räta linjen, och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 16 december 2014

Funktioner kan presenteras som grafer, formler eller värdetabeller. Hur hänger de ihop? Se sidan 18–19 i boken och lämna in dina svar här. Läs sidorna 14–17 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 15 december 2014

Välkommen till kursen Matematik 2c och idag får du din bok Matematik 5000 2c.
Under våren löser vi ekvationssystem, tittar på andragradsfunktioner och lär oss mycket annat. Kursen avslutas i maj med ett skriftligt nationellt prov. Efter sommarlovet börjar vi på nästa kurs som är Matematik 3c.

Vi börjar med att titta på kommutativa, associativa och distributiva lagen som vi använder vid förenkling av algebraiska uttryck. Läs sidorna 8–13 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.